PREPARATION À L’IMPRESSION

La technologie de l’impression textile numérique à évolué à grand pas au cours des dernières décennies. Nous pouvons imprimer des millions de couleurs, photographiquement en haute résolution. La correspondance des couleurs est plus précise que jamais.

Différentes technologies nous permettent d’imprimer sur presque tous les types de tissus. Cependant, n’oublions pas que la technologie n’est qu’un outil et que la manière dont vous préparez vos designs pour l’impression fera toute la différence.

Pour nous assurer que tout se passe bien, nous vérifions toujours vos fichiers à leur réception.Si toutefois ils présentaient des anomalies, nous vous en informons aussitôt et vous proposons des solutions possibles. Nous offrons un service infographie pour les ajustements de pré-impressions tels que les changements de couleurs, les mises à l’échelle, les séparations colorées, les mises au raccord pour l’impression numérique et traditionnelle.

Faites-nous savoir si vous avez besoin d’un coup de main pour préparer vos impressions.

Vous pensez que votre design est prêt? Parlons de son impression.

LES BASES

Types de fichiers: .Tiff, .PSD, .JPEG haute qualité.

Résolution: 300dpi idéalement, 200dpi minimum pour les fichiers plus volumineux.

Espace colorimétrique : RVB

Profil colorimétrique : SRGB pour les impressions génériques, Adobe98 pour les foulards.

Dimension maximale d’un placement en reptation ou pas : 5 mètres

Echelle: 1:1 et au raccord.

NOUS IMPRIMONS DES MOTIFS ALLOVER

La Maison Le Callennec est spécialisée dans l’impression sur rouleaux de tissus, prêts à être confectionnés. Nous n’imprimons pas sur des vêtements finis tels que sur T-shirts ou des tote-bags.

Nous imprimons des motifs en répétition sur la surface du tissu. Nous devons donc recevoir vos créations sous forme de « module » ou de « carré » qui se répète à l’infini de manière fluide. C’est l’élément graphique qui va faire que l’impression fonctionnera parfaitement.

Les motifs en placements peuvent également être imprimés. Considérez-les comme des « modules » de répétitions en laissant suffisamment d’espace autour de chaque unité pour la coupe, en anticipation du léger rétrécissement ou de la déformation du tissu.

LES CHOSES A FAIRE ET A NE PAS FAIRE EN IMPRESSION NUMERIQUE

Eviter les grands aplats de couleurs. L’impression d’une seule couleur sur une grande surface met les têtes d’impression à rude épreuve et entraîne des pannes machine. Des défauts peuvent apparaitre dans l’impression telle que des lignes blanches ou des bandes plus claires. De plus, les têtes d’impression sont susceptibles de former des gouttelettes d’encre qui peuvent tacher le tissu. Et sur les surfaces immaculées, les tâches d’encre sont d’autant plus visibles.

Evitez également les grandes zones blanches non imprimées. Il est impossible de garantir que, sur des centaines de mètres linéaires, elles sortent sans défauts de l’imprimante.

Sur les zones blanches non imprimées, toute tache d’encre, même minuscule est impossible à cacher, ce qui entrainerait un perte de tissu.

En créant des arrières plans texturés ou animés ou en ajoutant des éléments graphiques secondaires, la variation est suffisante pour masquer les éventuelles traces et/ou taches et ainsi réduire la tension sur les têtes d’impression.

DES IMAGES DE HAUTE QUALITE FONT DE BONNES IMPRESSIONS

Ce n’est jamais une bonne idée de travailler à partir d’images de faible qualité ou en basse résolution pour créer vos designs. Bien que nous imprimions sur tissu et que les couleurs puissent fusionner et masquer certains défauts, vous n’êtes pas certains d’obtenir de bons résultats, à moins d’utiliser des sources graphiques de haute qualité dans vos designs.

Utilisez des images sources d’au moins 300dpi. Si vous n’avez pas le choix, n’allez pas en dessous de 150dpi et n’augmentez pas les tailles de vos images source dans vos conceptions de motifs. Les graphismes vectoriels sont excellents, exportez-les à au moins 300 dpi. Méfiez-vous également des artefacts de compression qui proviennent d’une surcompression JPEG de faible qualité qui endommage l’image.

Vous

COLOUR MATCHING YOUR DESIGNS

We all know how subtle and subjective working with colours can be. As each computer screen gives a different preview of a design’s colours, the best way to make a decision on colours is to print proofs of your design on the fabric of your choice, for you to sign off, before launching production. Here is a few pieces of advice on how to best prepare your designs for colour matching.

 

Pantone references

To give us precise information on your intended colours, you can supply Pantone references from a Pantone printed book, for us to match. This is the most common way of keeping a consistent reference between all parts.  

 

Material samples

You can also supply samples of fabric or coloured material. Bear in mind that differences in texture and finishes with your end fabric can make colour matching harder.

 

Paper prints

Paper print outs can work as a reference too. Although they are less precise as the texture of paper absorb light in a different way to fabric.

 

How we work with colours

When working on designs that use several colours we aim to create a harmony  that matches the intention we see in your design. Matching each colour reference independently can prove conter productive when colours are numerous. The result can be deceiving simply because colours are perceived differently depending on the other colours around it and on the quantity of one colour in the design. Hence the benefit of working on the overall look of the colours in your design. That said, your colour references are still a good indicator of what you’re aiming for, so with this explanation in mind, it’s bets to supply technical sheets to us containing colour references for the main areas of colours in your design. 

In any case, bear in mind that each fabric and printing technique gives a different rendition of colours. To work with all these variables we test and grade colours on each fabric you require and for each design you supply. Find out more on proof developments and printing process. 

 

*Disclaimer*
Different batches of fabric may react to colour in a slightly different way and slight differences in colour tones can sometimes appear between sample and production or restocking. This is due to the impregnation process and to the changing nature of fabric, particularly in weaves from natural fibres. We do everything we can to minimise the differences when they occur and provide the consistency you need in all your stock, however slight variation must be considered acceptable.

EACH PRINTING TECHNIQUE IS SUITED TO A DIFFERENT COLOUR SPECTRUM

Maison Le Callennec focuses on offering digital printing solutions. These technics have in common the use of a digital inkjet printer in the process. In the way of a desktop inkjet printer, it features printer heads that spray pico-litres of ink onto the surface of the fabric. Differences come from different inks and different fixing techniques that are better suited to a type of fabric or a type of end product use. With all the possible variations, it is crucial to work out the best combination of fabric/end usage/design/printing technique and then print a proof. We’re here to help, feel free to tell us about your project.

Digital pigment ink printing

This technique has the benefit of a lighter impact on the environment. We achieve great printing quality and fastness, however the colour gamut that we can obtain excludes very bright and very dark colours. To make use of the ecological advantage of this technic we recommend to work with cottons (weave of jersey), and to develop print designs in this specific range of tones. We can review your designs and advise on how to best adapt.

Digital reactive ink printing

This is the most commonly used printing technic in the fashion industry. It allows great colour fastness and is well suited for a wide gamut of colours, from vibrant vivid colours to dark tones. Until recent years blacks were its weakness as it was difficult to achieve rich deep blacks. This has improved greatly and dark colours and deep blacks come out beautifully. Greys still remain a slightly more difficult shade to grade precisely using this process. We print most types of fabrics of our range with reactive inks, except polyester. 

Digital sublimation printing

Polyester based fabric and cotton/polyester or linen/polyester blends are all printed with this process. It is perfect for very bright colours and has a good fastness. Accurate subtle shades can be harder to achieve. But it remains a versatile printing technic when it comes to colours.

Acid inks digital printing

This is a technic that gives very high quality and vibrant colours that we tend to use for products that will be washed less often such as silk scarfs. We obtain great colour accuracy and we can work on smaller runs.

Traditional rotary printing with pigment or reactive ink

To print using a rotary process, we first engrave cylinders, one for each colour. Each cylinder applies a layer of colour which allows larger fields of colour. Colour matching is very accurate as the colour isn’t the result of a blend of small ink spots as in digital printing but rather a pre-mix which is applied to the fabric. The range of colours achievable is very large however, to stay within reasonable set up costs,  the design can only feature a limited number of colours. Rich gradients and photographic printing are not possible. 

We can help you work out the best combination of fabric/end usage/design/printing technique